NIK: koncesjonariusze ustalają wyższe opłaty za autostrady niż GDDKiA

0
64
Rusocin (woj. pomorskie), 26.06.2015. Otwarte bramki na autostradzie A1 w Rusocinie, 26 bm. Zarządca autostrady AmberOne A1 między Gdańskiem a Toruniem zadecydował o otwarciu bramek w wyznaczonych godzinach wakacyjnych weekendów. Jest to efektem błyskawicznej procedury przyjęcia nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, która zakłada możliwość odstąpienia od pobierania opłat za przejazd płatnymi odcinkami w sytuacjach zwiększonego natężenia ruchu drogowego. (aw/cat) PAP/Adam Warżawa ***Zdjęcie do depeszy PAP pt. Prezydent podpisał ustawę dającą możliwość odstąpienia od opłat na autostradach***

Jak czytamy w informacji zamieszczonej na stronach NIK, “ustalane przez koncesjonariuszy stawki opłat za przejechanie 1 km autostrady są znacznie wyższe, niż te ustalone przez stronę publiczną”.

“Porównując wysokość opłat za przejazd koncesyjnymi odcinkami autostrad, należy mieć na uwadze, że na tych odcinkach, na których stawki opłat ustalała strona publiczna, wynagrodzenie koncesjonariusza za udostępnienie autostrady wypłacane jest z budżetu państwa, a opłaty pokrywają jedynie część kosztów utrzymania” – czytamy w informacji.

Zdaniem NIK, wszystkie umowy koncesyjne zawierają szereg postanowień niekorzystnych dla strony publicznej lub użytkowników autostrad, dotyczących m.in. modelu finansowania budowy i utrzymania drogi, rozkładu ryzyka oraz mechanizmów rozstrzygania sporów.

“Zawierają ponadto postanowienia w całości wykluczające ich jawność, co nie spełniało przesłanek konstytucyjnej dopuszczalności ograniczania prawa obywateli do uzyskiwania informacji. W konsekwencji, kierowcy korzystający z autostrad nie dysponują nawet podstawowymi informacjami o standardach obsługi, jakich mają prawo oczekiwać od koncesjonariuszy” – dodano.

“W ocenie Izby, interesy Skarbu Państwa i użytkowników autostrad płatnych w umowach koncesyjnych nie zostały w pełni zabezpieczone” – podkreślono w komunikacie.

Według NIK minister infrastruktury wraz z podlegającą mu Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad nie wykorzystali wszystkich możliwości egzekwowania od koncesjonariuszy ciążących na nich obowiązków, wynikających z umów koncesyjnych i powszechnie obowiązujących przepisów. (PAP)

lgs/ pad/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here